Wydarzenia 2011

W dniach 9-11.12.2011 młodzież z naszej parafii wyjechała na Rekolekcje Adwentowe do Poznania. Ks. Wojciech Płoszek oprowadził nas ulicami miasta przedstawiając jego historię, z szczególnym uwzględnieniem historii ewangelików. Zastanawialiśmy się nas tym jak praktycznie wprowadzać w życie przykazania miłości, oraz mogliśmy lepiej poznawać się miedzy sobą, ale także z młodzieżą poznańskiej parafii. Po wzięciu udziału w niedzielnym nabożeństwie, zadowoleni udaliśmy się w długą drogę powrotną.

ks. Łukasz Stachelek
Fotografie

W weekend 30.09-02.10, młodzież z naszej parafii wyjechała do Wisły, aby wziąć udział w tegorocznym Ogólnopolskim Zjeździe Młodzieży Ewangelickiej. W tym roku młodzi luteranie mogli wziąć udział w licznych koncertach, seminariach i warsztatach. Cały zjazd rozpoczął się w piątek wieczorem w Amfiteatrze w parku Kopczyńskiego, po czym do północy mogliśmy korzystać z koncertów: organowych, akustycznych, rockowych oraz hip-hopowych. Sobotę przywitaliśmy wspólnym porankiem śpiewu, po którym rozpoczęła się tura seminariów poruszających problemy dotyczące współczesnej młodzieży. Natomiast popołudnie składało się z różnorodnych warsztatów, turniejów sportowych i wycieczki po Wiśle. Dzień kończył się koncertem Zespołu CME oraz TGD. W niedzielę młodzież luterańska z całego kraju mogła wspólnie dziękować Bogu za Jego dobroć i błogosławieństwo podczas Dziękczynnego Święta Żniw.

Więcej informacji na temat zjazdu można uzyskać na stronie internetowej www.mlodziluteranie.pl, a niedługo pojawi się tam również galeria zdjęć.

Łukasz Stachelek

W niedzielę, 18 września, podczas nabożeństwa obchodziliśmy jubileusz 50-lecia służby w naszej parafii organisty oraz dyrygenta chóru - Pana Jana Czyża. Słowa podziękowania i życzenia dalszej owocnej służby złożyli jubilatowi ks. proboszcz oraz wieloletni prezes chóru - Pan Marcin Tyrna. Na zakończenie krótkie słowa podziękowania dla parafian i chóru wygłosił również sam jubilat.

We wrześniową sobotę 17.09.2011 starobielscy konfirmanci pod opieką księdza i katechety w grupie kilkunastu osób przeszli małym szlakiem spacerowym Niektórymi Śladami Bielskich Ewangelików od kościoła i grodziska w Starym Bielsku ulicą Sobieskiego do pierwszego wybudowanego jako ewangelicki w Bielsku kościoła Św. Trójcy przy tej samej ulicy, który w roku 2008 obchodził 400 lat (!!!) swojego poświęcenia od dnia 24.06.1608. Następnie przeszliśmy pod pomnik Marcina Lutra, dzieło F. Vogla z 1900r i Stary Cmentarz Bielski przy ul. Modrzewskiego ukryty za piękną zamknięta bramą i murem. Cmentarz ten poświęcono 10.02.1833r. Piękne groby i olbrzymie grobowce bielskich ojców założycieli przemysłu i kultury bielskiej XIXw. spoczywają w gęstwinie i zapomnieniu, i tylko zamkowa wystawa fotograficzna "Ogrody Pamięci" w roku 2010 przypomniała o istnieniu tej nekropoli bielszczanom XXIw. Wycieczkę zakończyliśmy na tzw. nowym cmentarzu bielskim przy ul Listopadowej (dawna Parkowa) zakładanym w latach 1909-1911 z piękną kaplicą wyposażoną w organy i wielki drewniany krucyfiks ołtarzowy w otoczeniu witraży chrześcijańskich symboli, wśród których znalazł się i motyl - znak nadziei zmartwychwstania.

ks. Piotr Szarek
Fotografie

W niedzielę 10 kwietnia na parafii odbyło się kolejne spotkanie z cyklu Porozmawiajmy o.... Tym razem mówiliśmy o sprawach cmentarnych. Naszym gościem był pan Piotr Weiss z gminy Żydowskiej w Bielsku-Białej. Po jego wystąpieniu mieliśmy czas na dyskusje, która oscylowała wokół żydowskiego i chrześcijańskiego myślenia o śmierci i umieraniu, ale także innych sprawach związanych z Judaizmem. Po spotkaniu, uczestnicy wyrazili zainteresowanie kolejnymi tematami, które można rozważać w spotkaniach z cyklu Porozmawiajmy o....

W czasie ferii bawiliśmy się na wycieczkach górskich. Ta na Błatnią (zdjęcie pod drzewem) była słoneczna i baaardzo błotnista. Ta na Szyndzielnię (zdjęcia w schronisku i w stacji kolejki linowej przed zjazdem, bo wyjście trudnym szlakiem żółtym) stroma i śnieżna. Razem z dziećmi udział brali rodzice widoczni na zdjęciach, Lukasz i Dorota Stachelek oraz ks. Piotr Szarek.

Następna trasa być może do Bielskiego Muzeum...
Fotografie

Trzecia wyprawa z serii "Nasze ewangelickie otoczenie":
Po Kamieniu Trzanowskiego i Kopalni Guido wybór padł na Browar i Parafię Tychy.
"Swiąteczne spotkanie Rady Parafii, Pracowników i Wolontariuszy starobielskich oraz wszystkich chętnych" odbyło się w sobotę 8 stycznia 2011 we wnętrzu dawnego kościoła ewangelickiego z 1902 roku na terenie Muzeum Browaru oraz w nowej świątyni Apostołów Piotra i Pawła w Tychach.
Zwiedzanie i przewodnictwo po Muzeum odbywało się w gwarze śląskiej oraz w języku polskim. Kto zna trochę j. niemiecki i gwarę cieszyńską, nie miał kłopotu. Najbardziej podobało się mi słowo "luftnąć się" czyli wyjść na świeże powietrze :)
Zdjęcia przedstawiają "gerownię" i "lajtungi" muzeum browarnictwa oraz wnętrze nowego kościoła. Więcej informacji w Wikipedii pod hasłem "Parafia Ewangelicko-Augsburska w Tychach".
Dziękujemy ks. proboszczowi Kornelowi Undas i ks. radcy Janowi Gross za chęć uczestniczenia w naszym spotkaniu oraz ks. wikariuszowi Marcinowi Konieczny za życzliwą obecność i prezentację parafii.
Zapraszamy na następne ogłaszane wyprawy i na spotkania po nabożeństwach z serii: "Porozmawiajmy o.."
ks. Piotr Szarek
Fotografie
Strona była odwiedzana 48649 razy. Ostatnia aktualizacja: 12.01.2012.
© 2004 - 2017 Parafia Ewangelicko-Augsburska w Starym Bielsku.
Prosimy bez naszej wiedzy i zgody nie publikować ani w żaden inny sposób nie wykorzystywać materiałów zawartych w całym tym serwisie.
Uwagi na temat serwisu prosimy kierować do administratora.