Wycieczka na Opolszczyznę

W dniach 1-2 października br. grupa 32 osób wybrała się na wycieczkę, na Opolszczyznę, zorganizowaną przez naszą Parafię.

W sobotę rano ruszyliśmy autokarem kierując się na północny zachód, naszym pierwszym celem było w tym dniu Muzeum Śląskich Piastów. Muzeum znajduje się w Zamku w Brzegu, który ze względu na swoją architekturę bywa nazywany małym Wawelem. W Muzeum mieliśmy okazję podziwiać między innymi kolekcję sakralnej sztuki śląskiej XV-XVIII wieku, a także 14 cynowo-ołowianych sarkofagów Piastów legnicko-brzeskich (XVI-XVII w.), 20 kamiennych epitafiów śląskiej szlachty i mieszczaństwa (XVI-XVIII w.), 20 kopii średniowiecznych nagrobków Piastów Śląskich (XIV-XV w.). W kolejnych komnatach zamkowych obejrzeliśmy wykonane współcześnie, na podstawie zachowanych przekazów ikonograficznych, rekonstrukcje strojów Piastów Śląskich oraz kolekcję 200 lamp naftowych wyprodukowanych od 2.poł. XIX do 1.poł. XX w.

Po południu udaliśmy się do Opola, gdzie zwiedzaliśmy opolski Amfiteatr oraz najciekawsze zabytki Starego Miasta zlokalizowane na wyspie Pasieka i w okolicy staromiejskiego rynku. W trakcie spaceru słuchaliśmy ciekawych opowieści naszego Przewodnika o historii i współczesności miasta.

Z Opola udaliśmy się do Lasowic Wielkich, gdzie przywitał nas gospodarz tamtejszej Parafii E-A, Ksiądz Proboszcz Ryszard Pieron. W swoim kościele opowiedział o historii lasowickiej parafii.

Niedzielę rozpoczęliśmy od udziału w dziękczynnym nabożeństwie z okazji Święta Żniw w kościele filialnym lasowickiej parafii w Oleśnie. Po nabożeństwie mieliśmy okazję spotkać się z parafianami z Olesna przy bigosie, wspólnej kawie i pysznych wypiekach przygotowanych przez naszych gospodarzy.

Następnym celem naszej wycieczki była Pasieka Zarodowa im. Księdza Doktora Jana Dzierżona w Maciejowie koło Kluczborka. Ks. Jan Dzierżon to górnośląski pszczelarz, ksiądz i uczony. Nazywany jest „ojcem współczesnego pszczelarstwa”. Jego działalność naukowa przypada na drugą połowę XIX wieku. W Pasiece zapoznaliśmy się z obecnie prowadzoną działalnością. Usłyszeliśmy wiele ciekawostek związanych z życiem pszczół i pszczelarstwem. Mieliśmy też okazję do degustacji różnych rodzajów miodów, które potem można było zakupić w miejscowym sklepiku.

W drodze z Pasieki Zarodowej do Kluczborka zatrzymaliśmy się jeszcze przy pięknym, drewnianym Kościele E-A w Maciejowie, który obecnie jest kościołem filialnym Parafii w Kluczborku. Zbudowany został w XV wieku, od roku 1532 kościół w wyniku reformacji staje się ewangelicki i od tego roku datuje się istnienie ewangelickiej parafii. Jego wystrój nawiązuje do stylu barokowego.

Zdjęcia na stronie www: http://opolskie.fotopolska.eu/Kosciol_ewangelicki_Maciejow

Po południu, mieliśmy jeszcze okazję zwiedzić zabytkowy Kościół E-A w Kluczborku. Kościół pod wezwaniem „Zbawiciela” jest najstarszą budowlą miasta i pochodzi z XIII wieku. Jego ciekawą historię przedstawił nam emerytowany Proboszcz kluczborskiej parafii Ks. Henryk Schröder.

Po posiłku spożytym w Lasowicach Małych wraz z naszym gospodarzem, Ks. Ryszardem i jego Małżonką udaliśmy się w drogę powrotną do Bielska-Białej.

Pragniemy serdecznie podziękować Ks. Ryszardowi z wspaniałą gościnę w lasowickiej Parafii.